header banner
Default

Hoe Poetin de brandstichting van de koran in Zweden gebruikt om zichzelf bekend te maken - Joop - BNNVARA


Table of Contents

Reacties (51)

VIDEO: Disrespecting the Quran is a crime in Russia, unlike in some other countries - Putin
TRT World

Sorteren op:

Abdu

Abdu6 aug. 2023 - 11:40

Aha, dat is dus de reden van het draai van moslim landen naar het oosten!

PamVlam

PamVlam6 aug. 2023 - 8:07

Geen idee wat Poetin populair maakt, maar als hij met die Koranverbrandingen in Zweden wil aantonen dat West-Europa een achterlijke fascistische achtertuin naast Rusland aan het worden is dan heeft hij groot gelijk.

12 Reacties

Aldtsjerk

Aldtsjerk6 aug. 2023 - 9:26

U heeft helemaal gelijk. We zien de vluchtelingenstroom naar niet fascistische landen als China, Iran en Rusland enorm toenemen. Ben benieuwd hoe zij hier mee omgaan.

2Rapporteren

E w T

E w T6 aug. 2023 - 10:21

Pamvlam kom eens met een voorbeeld van fascistische achtertuin.Pleuren wij uit voornoemde tuin al bommen op landen in de regio waarvan we vinden dat ze niet horen te bestaan zoals purin de onafhankelijke scherprechter doet?.Of vind je dat we in een wedstrijdje ver pissen met de Russen zitten. Waar jou symphatie ligt is dan wel duidelijk.

0Rapporteren

Abdu

Abdu6 aug. 2023 - 11:38

Alst… Gewoon hen omarmen. Er wonen nu tussen 8 tot 10 miljoen Afghanen in Iran, al meer dan 20 jaar. Ook grotendeel zijn ze soenniet.

0Rapporteren

randomjooperd

randomjooperd6 aug. 2023 - 14:08

[U heeft helemaal gelijk. We zien de vluchtelingenstroom naar niet fascistische landen als China, Iran en Rusland enorm toenemen.] volgens de unhcr heeft Rusland veel meer vluchtelingen opgevangen dan wie dan ook (1). Ik heb geen dat gezocht over China of Iran, maar goed, de meeste vluchtelingen komen niet via die landen, dus ook niet in de vluchtroutes. Je punt? (1) https://data2.unhcr.org/en/situations/ukraine

0Rapporteren

PamVlam

E w T

E w T6 aug. 2023 - 19:18

PamVlam.Joegoslavië heeft zichzelf de nek omgedraaid. Begonnen als een burgeroorlog met genocide en al. Daar is door de NAVO mét instemming van de VN ingegrepen. En ja er zijn fouten gemaakt. En ja,er zijn,onnodig mensenlevens geslachtofferd. Maar er is nooit in Brussel of waar dan ook in Europa een besluit geweest om Joegoslavië van de kaart te vegen. Iets wat putin de Russische fascist wel mee bezig is in Oekraïene. Alleen vanwege z'n eigen minderwaardigheids complex.

0Rapporteren

PamVlam

PamVlam7 aug. 2023 - 4:00

In Oekraïne wordt al tien jaar lang een burgeroorlog gevoerd. Met name tegen de Oekraïners met een Russische achtergrond. De Russische actie is een gevolg van jarenlang haat zaaien tegen Rusland. Want dat is wat fascisten doen. Haat zaaien om bij anderen haat op te roepen. Die koranverbrandingen passen in die strategie om een burgeroorlog uit te lokken. Want dat is wat fascisten doen. Ook in Zweden. En iedereen die daarvoor waarschuwt heeft gelijk.

0Rapporteren

Paul Spijkers

Paul Spijkers7 aug. 2023 - 5:29

Je dacht, laat ik de Putin bots helpen om mee te doen wat lui zwarte propaganda te verspreiden.

0Rapporteren

randomjooperd

randomjooperd7 aug. 2023 - 6:52

[Joegoslavië heeft zichzelf de nek omgedraaid. Begonnen als een burgeroorlog met genocide en al. Daar is door de NAVO mét instemming van de VN ingegrepen. ] Zeer zeker van niet, geen VN toestemming voor NAVO om aan te vallen. Waar wél toestemming voor was was UNPROFOR, maar ja, die deden letterlijk niks, misschien heb je iets over Srebrenica gehoord.

0Rapporteren

randomjooperd

randomjooperd7 aug. 2023 - 7:03

[Maar er is nooit in Brussel of waar dan ook in Europa een besluit geweest om Joegoslavië van de kaart te vegen.] Kijk naar de voorpagina van Time toendertijd: https://content.time.com/time/covers/0,16641,19950911,00.html ("BRINGING THE SERBS TO HEEL") met hele vriendelijke ontploffingen in de achtergrond. Je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt.

0Rapporteren

E w T

E w T9 aug. 2023 - 10:23

Randomjooperd. PamVlam heeft het over Joegoslavië , jij hebt over Servië. Snap je het zelf wel?

0Rapporteren

randomjooperd

randomjooperd9 aug. 2023 - 14:08

[Randomjooperd. PamVlam heeft het over Joegoslavië , jij hebt over Servië. Snap je het zelf wel? ] zeker, ik reageerde op je bericht dat de VN NAVO toestemming had gegeven om aan te vallen: [Daar is door de NAVO mét instemming van de VN ingegrepen.], wat absoluut niet klopt. Snap je het zelf wel? ;-)

0Rapporteren

Paul Spijkers

Paul Spijkers6 aug. 2023 - 6:45

Dat ie liegt in arabisch via zijn bots om Zweden en NATO tegen te werken is geen verassing. Dat gaat niet om populariteit, maar om propaganda.

henk-alexander

henk-alexander5 aug. 2023 - 20:44

Natuurlijk is het koesteren van de Koran door Poetin geveinsd. Want het atheïstische curriculum in zijn schooljaren is niet ineens afgezworen. De Sovjettijd had m.i. één goed programma en dat was resoluut afstand nemen van religieuze dogma's. *) Dat Poetin zich opportunistisch als een 'herboren' christen probeert te profileren en ook open staat voor andere religies, is dus ongeloofwaardig. Maar het toont wel aan dat zijn macht in feite niet absoluut is, omdat hij zich onderworpen heeft aan een transcendentale macht waaraan de religieuze leiders hun macht ontlenen. *) Uit die tijd heb ik nog atheïstisch propaganda materiaal - posters die nu als kwetsend overkomen.

1 Reactie

PamVlam

PamVlam6 aug. 2023 - 9:33

Kan je je voorstellen dat ook atheïsten tegen koranverbrandingen zijn? Dat vraag ik dan als atheist die misschien dezelfde propaganda posters heeft gezien. Andere tijden vragen vaak om aanpassingen en dat is goed. Maar religie mag nooit een dominerende factor zijn. Dat zit er nog wel bij me ingehamerd.

0Rapporteren

DanielleDefoe

DanielleDefoe5 aug. 2023 - 9:35

De grensbewaking is aangescherpt in Denemarken. Premier Mette Frederiksen heeft gesteld dat koranbrenning geen vorm is van vrijheid van meningsuiting. We zullen zien.

Panthera

Panthera5 aug. 2023 - 8:56

Hij wie vier ziekenhuizen in 24 uur in een land kan laten bombarderen waar de sharia een belangrijke bron van het recht is. Zal niet nalaten ondanks de omarming van een heilig boek, zoals wij in de Oekraïne konden zien, dat ook bij religieuze gebouwen te laten doen. Maar hij begrijpt dondersgoed dat het merendeel van de gelovige analfabeet zijn, en dit beeld met hem en de Koran meer zegt dan 1000 geschreven woorden.

1 Reactie

Abdu

Greendutch

Greendutch4 aug. 2023 - 20:50

trump imitator

1 Reactie

Fidelman

Mathijsco

Mathijsco4 aug. 2023 - 19:42

Het zou me niet verbazen. Dit soort stokebrand-gedrag is typerend voor de (voormalige) KGB. Maar Poetin en Rusland lopen in deze oorlog en in dit schimmenspel natuurlijk wel aan de leiband van China. De Chinezen zijn ook hier weer de allergrootste winnaars: een instabiel Westen vol onrust is koren op hun molen in de race om het leidende supercontinent te worden.

onyxcumulus

onyxcumulus4 aug. 2023 - 16:26

Wat is er mis met dat te gebruiken? Waarom zou hij dat niet mogen?! Trouwens is het beter te gebruiken dan te misbruiken.

7 Reacties

JohnVKR

JohnVKR4 aug. 2023 - 20:07

Bijvoorbeeld omdat Poetin de man is die de prachtige stad Aleppo zo ongeveer van de aardbodem heeft geveegd: een massamoordenaar op moslims dus. Maar uiteindelijk zijn alle machtsblokken natuurlijk even hypocriet. De Navo-landen, China, Rusland bedrijven internationale machtspolitiek uit puur eigenbelang, niet om de wereld vooruit te helpen.

2Rapporteren

EenMening3

EenMening34 aug. 2023 - 22:52

@JohnVKR "Maar uiteindelijk zijn alle machtsblokken natuurlijk even hypocriet. De Navo-landen, China, Rusland bedrijven internationale machtspolitiek uit puur eigenbelang, niet om de wereld vooruit te helpen. " De NAVO is met zijn steun aan Oekraïne goed bezig. De NAVO moet samen met de Aziatische en Pacifische bondgenoten, China in bedwang houden. Ook al een goede zaak.

0Rapporteren

randomjooperd

randomjooperd5 aug. 2023 - 8:31

[Bijvoorbeeld omdat Poetin de man is die de prachtige stad Aleppo zo ongeveer van de aardbodem heeft geveegd: een massamoordenaar op moslims dus. ] dit is een onjuiste presentatie van de slag om Aleppo. De wikipedia pagina is vrij accuraat, ik zou het aandachtig lezen voordat je dit soort beweringen doet: https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Aleppo_(2012%E2%80%932016) Uitendelijk, als je ervoor kiest om een stad te gebruiken als schild, dan ben je ook geen onschuldig partij. Dit gebeurt trouwens in Oekraïne ook, de steden beschermen het Oekraïns leger, niet andersom.

0Rapporteren

DanielleDefoe

DanielleDefoe5 aug. 2023 - 10:44

In Aleppo zijn de christenen in ieder geval na 2000 jaar aanwezigheid verdwenen behoudens vl een handvol vrouwen van boven de 60.

0Rapporteren

JohnVKR

JohnVKR5 aug. 2023 - 13:32

@EenMening3 "De NAVO is met zijn steun aan Oekraïne goed bezig. De NAVO moet samen met de Aziatische en Pacifische bondgenoten, China in bedwang houden. Ook al een goede zaak." Of moet China de Navo-landen in bedwang houden? Waar het mij ook gaat, is dat ik noch bij de Navo-landen noch bij China noch bij Rusland een andere motivatie zie dan puur eigenbelang. Ja, de Navo-landen steunen terecht Oekraïne maar ze helpen tegelijkertijd mee met de onderdrukking van het Palestijnse volk. De VS worden kwaad als er heel misschien een Chinese luchtballon met spionage-apparatuur in de buurt is, maar langs de Chinese grenzen bevinden zich continu 24/7 Amerikaanse militairen. Stel dat Russische militairen zich aan de Amerikaanse grenzen zouden ophouden, dan is de wereld te klein. Het feit dat verschillende Afrikaanse landen zich nu ten onrechte tot Rusland keren, komt ook voort uit het feit dat de vroegere koloniale machten neo-koloniale politiek in Afrika bedrijven. Afrikaanse landen moeten daarentegen leren helemaal niemand te vertrouwen, noch de Europese landen en de VS, noch China, noch Rusland. Ze zullen zich als een eigen machtsblok moeten ontwikkelen zodat ze geen speelbal meer worden van de andere machtsblokken.

0Rapporteren

dirk den boer

dirk den boer5 aug. 2023 - 20:53

Dat blok bestaat al, de ECOWAS, al lijken ze met hun allen niet instaat om de democratie in Niger te herstellen (al is dat misschien ook niet eens de beste oplossing).

0Rapporteren

JohnVKR

JohnVKR6 aug. 2023 - 9:53

@Dirk den Boer ECOWAS is een soort EU van 15 West -Afrikaanse landen. De African Union vertegenwoordigd in beginsel alle 54 Afrikaanse landen, eigenlijk 55 omdat West Sahara ook lid is. Maar de verdeeldheid blijft groot. Zo gingen naar de Russisch-Afrikaanse top onlangs maar een klein aantal staatshoofden, veel minder dan de vorige keer. Afrika is een rijk continent met grondstoffen die voor de hele wereld van belang zijn. Toch geven Afrikaanse leiders te vaak hun grondstoffen weg aan China, Europa en andere landen en continenten in ruil voor weinig. Dit raakt ook de discussie over kernenergie in Nederland. De Franse kerncentrales zijn voor een groot deel afhankelijk van uranium uit Afrika. Als dat wegvalt, komt de Franse energievoorziening in de problemen. Als de Afrikaanse landen eindelijk eens als eenheid hun grondstoffen als machtsmiddel gaan gebruiken, kan de wereld er weleens heel anders uit komen te zien. In dat licht bezien is kernenergie ook voor Nederland net zo min een oplossing als Russisch gas dat was.

0Rapporteren

Fidelman

Fidelman4 aug. 2023 - 15:47

Deze reactie is verwijderd

Frits Jansen

Frits Jansen4 aug. 2023 - 15:22

Onder autochtone Russen zijn er ook miljoenen moslims En de Krim-tataren.

randomjooperd

randomjooperd4 aug. 2023 - 14:55

[De lachende derde is Poetin.] Inderdaad. Best slim.

dirk den boer

dirk den boer4 aug. 2023 - 14:23

Zweden heeft een grondwet gebaseerd op "onder ons" (en nooit kolonies van betekenis gehad). Poetin heeft geopolitiek het grootste gelijk van de wereld om hier munt uit te slaan, en is grensland notabene, van dat gehate Westen en die Nato die hem constant bedreigt. Bovendien, de meeste soldaten die hij op Oekraine afstuurt,zijn Kazakken en moslims, dus weer goede reden om vriendje te blijven. De oorlog met de Tsjetjenen (ook moslim) is een gepasseerd station

2 Reacties

dirk den boer

randomjooperd

randomjooperd8 aug. 2023 - 5:15

[-Bedreigt- is een te groot woord, - provoceert- omschrijft het proces beter....] als je ver genoeg gaat met je provocaties, dan kan de andere partij zich bedreigd voelen. Daar gaat het om. Al sinds 2007 geven de russen aan: blijft van onze invloedsfeer af. Nou, rode lijn lijkt me duidelijk geweest nu, toch?

0Rapporteren

Rick Hofland

Rick Hofland4 aug. 2023 - 14:10

Wat heeft de ultrarechtse regering hier dan precies mee te maken? Volgens mij is in de Scandinavische landen de vrijheid van meningsuiting een nog groter goed dan bij ons waardoor er niet gemakkelijk een verbod kan worden ingesteld op de boekverbrandingen, al is men in zowel Zweden als Denemarken nu toch aan het kijken of er binnen de wet toch iets van mogelijkheden zijn om dit idiote koran verbranden tegen te gaan. Boeken verbranden is sowieso iets wat ik niet begrijp, waar ga je de grens leggen, welk gedachtegoed is meer waard dan het andere? In mijn optiek zijn alle religieuze boeken slechts verzamelwerken van door de eeuwen heen verzameld gedachtengoed waar een goddelijk sausje / sprookje omheen verzonnen is om het wat kracht bij te zetten. Dat een individu houvast vindt aan veel van de mores die in die boeken staat kan ik mij nog wel voorstellen, maar dat er anno 2023 nog mensen zijn die met de wetenschappelijke kennis van tegenwoordig zich nog steeds zo graag voor de gek wil laten houden wat betreft de tovenarij in die boeken is voor mij een raadsel. Alleen voor wie zo gepikeerd is over korans die vuur vatten, graag dan ook niet oproepen tot een verbod of zelfs geweld vanwege dat boek van Salman Rushdie.

6 Reacties

Zandb

Zandb4 aug. 2023 - 14:59

Rick U moet 'het individuele recht om 'met een boek te doen wat je wil' niet verwarren met het verbanden van boeken als gevolg van het feit dat een boek door de overheid verboden is. Dat eerste heet vrijheid en dat tweede heet censuur. Verder moet u niet verwachten dat een beroep doe op de logica van wie op extreme wijze in de koran (of bijbel o.i.d.) gelooft, veel oplevert. Geloof heeft veel te vaak niets met logica en/of vrijheid te maken Verder moet u de wet en de beperkingen er van kennen. Wettelijk gezien is er niets aan de hand, wanneer je een boek verbrandt dat voor iemand heilig is. Zelfs niet als je daarbij ietwat provoceert. Mensen kunnen daar binnen de ruimte van de wet op reageren. Maar wanneer mensen menen dat een dergelijke provocatie met onwettig gedrag beantwoord moet worden, dan kunnen de wetgever en de politie daar wel eens weinig of niets aan doen. Dat is nou eenmaal met alles zo, wat verboden is: Dat garandeert niet dat het niet gebeurt. Tot slot: Al zou je het verbieden van het verbranden van de koran strafbaar stellen, dan nog krijg je te maken met 'bepaalde extreme moslims', die geloven dat daar de doodstraf op moet staan. En dan schiet je nog niets op: De doodstraf kennen we in hier en in Zweden immers niet.

0Rapporteren

Frits Jansen

Frits Jansen4 aug. 2023 - 15:25

Onjuist. Verstoren van de openbare orde is verboden. En het is een kwestie van fatsoen om redelijke wensen van gelovigen te respecteren, ook al vind je ze absurd.

2Rapporteren

Frits Jansen

Frits Jansen

Frits Jansen4 aug. 2023 - 15:53

In Berlijn is een monument ter nagedachtenis aan de boekverbrandingen die daar in 1933 plaats vonden, in het begin van de Nazi-tijd. Op een plaquette staat de uitspraak van de dichter Heinrich Heine, die al een eeuw eerder zei: waar men boeken verbrandt, verbrandt men uiteindelijk ook mensen. Hij zag ver vooruit.

5Rapporteren

Goossen2

Goossen25 aug. 2023 - 10:39

Frits Jansen; “Verstoren van de openbare orde is verboden.” Dat geld mi meer voor de gelovigen met lange tenen en superioriteits gevoel op tilt slaan.

0Rapporteren

ZoekEenVrijeNick

ZoekEenVrijeNick5 aug. 2023 - 18:00

@Frits Jansen: het verbranden van het boek gebeurd niet op een druk kruispunt. Ook is er geen rookontwikkeling die de zaak lam legt. Evenals het drukken van balorige Franse tijdschriftjes. De reactie van bepaalde mensen daarentegen: dat is wel orde verstorend. Dat doen deze mensen uit vrije keus (tenzij jij het dieren vindt). De verantwoording ligt dus bij hen. Verder is fatsoen, subjectief.

0Rapporteren

Olav Meijer

Olav Meijer4 aug. 2023 - 14:01

Poetin met een koran onder de arm: wat een lachwekkende clownerie! Gratis mogelijk gemaakt door de uitvoerders en verdedigers van koranverbrandingsacties.

1 Reactie

randomjooperd

randomjooperd8 aug. 2023 - 5:16

en het werkt ook! De sovjets konden nooit echt op sympathie in de arabische wereld rekenen, maar de huidige Rusland lukt dat wel.

0Rapporteren

Herr Vorragend

Martin van der Linde

Martin van der Linde4 aug. 2023 - 13:27

Rusland zit achter de verbrandingen, het maakt gebruik van de vrijheid van meningsuiting in het westenom dat te doen én profiteert van de rellen en mogelijke aanslagen. Hij doet dat niet alleen om goede sier in de Arabische wereld te maken maar ook voor de 20 miljoen moslims in eigen land. Hij kan wel wat steun gebruiken nu de oorlog Rusland heeft bereikt.

10 Reacties

randomjooperd

randomjooperd4 aug. 2023 - 14:54

[Rusland zit achter de verbrandingen, het maakt gebruik van de vrijheid van meningsuiting in het westenom dat te doen én profiteert van de rellen en mogelijke aanslagen. ] Heb je hier bewijs van of is dit een 'trust me bro' stukje?

4Rapporteren

Ed Verbeek

Ed Verbeek4 aug. 2023 - 15:43

“Rusland zit achter de verbrandingen” Rusland zit achter ALLE problemen van (aanstaande) NAVO landen. Logisch toch.

3Rapporteren

Frits Jansen

Frits Jansen4 aug. 2023 - 16:10

Poetin wil christelijke normen en waarden herstellen. Het wordt tijd om het CDA en de Christenunie aan te merken als terroristen zolang ze zich niet uitdrukkelijk van Poetin hebben gedistantieerd.

3Rapporteren

badgast

badgast4 aug. 2023 - 16:21

Dit klinkt als mogelijk plausibel. Maar wat voor aanwijzingen heb je hiervoor? Want zoals je het hier hebt neergezet is het niet meer dan een ongefundeerde hypothese.

3Rapporteren

ChefSache

ChefSache4 aug. 2023 - 17:43

'Rusland zit achter de verbrandingen' Misschien moet je er rekening mee houden dat er ook gewoon heel veel mensen zijn die een hekel aan religie en in het bijzonder de Islam hebben?

5Rapporteren

ChefSache

ChefSache4 aug. 2023 - 19:01

@frits 'Het wordt tijd om het CDA en de Christenunie aan te merken als terroristen zolang ze zich niet uitdrukkelijk van Poetin hebben gedistantieerd.' Maar op de Balkan dragen moslims geen hoofddoekjes en drinken ze zelfs alcohol.. echt wat een onzin kraam je toch weer uit Janssen.

2Rapporteren

PVDB2

PVDB25 aug. 2023 - 8:17

@ random https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/extreemrechtse-kremlin-journalist-financierde-koranverbranding-in-stockholm

0Rapporteren

DanielleDefoe

DanielleDefoe5 aug. 2023 - 10:41

De Noorse media hebben aanwijzingen dat een aantal demonstraties uitgaan van de Russische geheime dienst. Maar pas nadat Paludan al zijn eertse koranverbranding achter de rug had.

0Rapporteren

randomjooperd

randomjooperd5 aug. 2023 - 21:42

[https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/extreemrechtse-kremlin-journalist-financierde-koranverbranding-in-stockholm] uit de oorspronkelike artikel in The Guardian: "Paludan told local media that he carried out the action because “some Swedes would like me to burn a Qur’an in front of the Turkish embassy”. In an interview with The Insider website, Frick confirmed he paid for the permit to hold the protest, but claimed “it wasn’t my idea” to burn the Muslim holy book. He also told the website that he had not worked for Russia Today, later rebranded as RT, since 2014, and had not supported Russia since the annexation of Crimea." Tja. Is dit je bewijs? Magertjes.

0Rapporteren

Paul Spijkers

Paul Spijkers6 aug. 2023 - 6:45

https://www.theguardian.com/news/2023/aug/01/un-intervene-quran-burnings-sweden-denmark-organisation-islamic-cooperation-islamophobia

0Rapporteren

Sources


Article information

Author: Michaela Scott

Last Updated: 1703300281

Views: 1523

Rating: 4.1 / 5 (49 voted)

Reviews: 99% of readers found this page helpful

Author information

Name: Michaela Scott

Birthday: 1965-09-21

Address: 60726 Hall Heights, Davidhaven, WI 91882

Phone: +4452135042478907

Job: Physiotherapist

Hobby: Fishing, Coffee Roasting, Cooking, Camping, Lock Picking, Stamp Collecting, Snowboarding

Introduction: My name is Michaela Scott, I am a resolved, apt, cherished, radiant, unswerving, forthright, transparent person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.